Wszystko o wodzie

Woda rozpuszcza pokarm, reguluje temperaturę ciała, usuwa szkodliwe produkty przemiany materii, zwilża błony śluzowe, stawy, gałkę oczną. Jest niezbędna do życia, zapewnia odpowiedni rozwój i funkcjonowanie organizmu. Jej dzienne zapotrzebowanie dla człowieka wynosi średnio 2,5 litra.

1. Mineralna a źródlana 
Różnica wynika z ich składu. Woda mineralna charakteryzuje się właściwościami mającymi znaczenie fizjologiczne, bowiem zawiera wysokie stężenie cennych składników  mineralnych, które nie może być mniejsze niż 1000 mg/dm3. Woda źródlana zawiera małe ilości składników mineralnych, a jej picie nie ma większego znaczenia dla organizmu człowieka.

2. Jak wybrać odpowiednią wodę?
Na pierwszy rzut oka wydaje się, że nie ma się nad czym zastanawiać - woda mineralna jest zdrowsza, lepsza. Natomiast dla niemowląt woda bogata w składniki mineralna to zły pomysł. Ze względu na nerki i żołądek niemowlęta nie tolerują takiej wody. Wodę mineralną poleca się także osobą starszym oraz wszystkim jako alternatywę dla wód wodociągowych (do gotowania, rozcieńczania).

Woda mineralna dzięki dobrze przyswajalnej postaci jonowej minerałów dostarcza organizmowi wszelkie ich niedobory. W składzie naszej wody powinniśmy szukać wapnia (ok. 150 mg/l), magnezu (ok.50 mg/l), sodu, potasu (zwracając uwagę na ich wzajemny stosunek).

Wody lecznicze mogą być stosowane tylko według wskazań lekarskich, ponieważ zawarte w nich minerały można przedawkować. Chociażby osoby choruje na cukrzycę, nadciśnienie, czy na serce nie powinny pić wody z dużą ilością sodu!

Zalecane jest  picie różnych wód, poznawanie ich smaków, zmienianie i różnicowanie minerałów!

3. Kiedy pić wodę
Wodę należny pić nawet wtedy gdy nie czujemy pragnienia, małymi porcjami najwięcej do godziny szesnastej (gdy wypijemy od razu duże ilości wody to organizm nie wykorzysta jej). Jeśli uprawiamy sport najlepiej pić przed, w trakcie i po wysiłku. Ponadto picie w trakcie posiłków uważane jest za niezdrowe, a to ze względu na soki żołądkowe, których ilość zmniejsza się, przez co organizm traci więcej energii na wytworzenie większej ilości soków.

4. Kalkulator
Możemy obliczyć nasze indywidualne zapotrzebowanie wody. Jest ono czterokrotnie większe od wagi, więc jeśli ważę 55 kg to moje zapotrzebowanie wynosi 2,2 litra. Jeśli uprawiamy sport zwiększamy dzienną dawkę o ok. pół litra.

12 komentarzy:

  1. warto by jeszcze wspomnieć że większość wód mineralnych zawiera dużo sodu i nie jest zdrowe picie dużych ilości takiej wody

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo fajny post :)
    ja piję bardzo dużo wody :)

    OdpowiedzUsuń
  3. ten kalkulator musze sobie zapamietac:))) ciekawy post:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Sierota :) nie był straszny, tylko bardzo dający do myślenia :) a końcówka bardzo zaskakująca :)

    OdpowiedzUsuń
  5. na moim biurku zawsze mam wodę. mogą ją pić cały dzień:)

    OdpowiedzUsuń
  6. uwielbiam wodę :* zawsze w upały mam przy sobie ;d

    OdpowiedzUsuń
  7. Pkt 3 - nigdy nie pomyślałabym o tym, że picie w czasie posiłku może być niezdrowe :) Genialny blog, uwielbiam wszystko co wiąże się ze zdrowym trybem życia.
    Apropo wody - czytałam kiedyś o przypadku kobiety, która będąc na diecie, wypijała ogromne ilości wody (co zalecił jej dietetyk zresztą), pewnego dnia oglądając tv, w ciągu 2 godzin wypiła 4 litry wody, później zasłabła w łazience. Kiedy przyjechało pogotowie, nie udało się jej uratować ponieważ miała nadmiar wody w organizmie.
    Wszystko ma swoje plusy, kiedy stosuje się z umiarem - nawet wodę jak widać.
    Dodaję do obserwowanych, długo szukałam tak pokrewnego bloga :-) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo ciekawy artykuł :)

    Osobiście, pije bardzo dużo wody, bo uprawiam czynnie sport, jednak jest to wyłącznie zdroworozsądkowe podejście, bo mojemu organizmowi nie chce się pic. Denerwuje mnie czasem, gdy na siłę wlewam w siebie te 2,5-3 litry i zmuszam się, a jak nie wypije, na drugi dzień czuję się, jakbym miała kaca :/

    OdpowiedzUsuń